Изборът на двигателни масла е широк и разнообразен, а посланията, с които те се рекламират, могат да бъдат объркващи. Цената може да е изгодна, а опаковката привлекателна, но при покупка на масло най-важни са спецификациите и лицензите. Събрахме някои от най-важните и често задавани въпроси и отговори, които да помогнат на шофьорите по-лесно да открият правилното масло за своя автомобил.
По какво да изберем двигателно масло? Какво да гледаме на опаковката?
Важно е да се знаят основните правила свързани със спецификациите и лицензите. Така може да сте сигурни, че купувате правилното масло.
На първо място трябва да се обърне внимание на лицензите на производителите (OEM). Например VW 504 00/507 00 или GM Dexos2 и др. Тези изисквания са записани в техническата документация на автомобила и обикновено – в ръководството за употреба.
Много производители на двигатели не изискват използването на лицензирано масло. Достатъчно е продуктът да отговаря на стандартите ACEA или API. В този случай трябва да се види на кои спецификации отговаря маслото. Например ACEA E8/E11 или API SP.
Следващата стъпка е да се провери дали маслото е изцяло синтетично или полусинтетично.
Ако на опаковката пише „изцяло синтетично“, съдържанието трябва да бъде именно такова. Масла, които не са напълно синтетични, не могат да бъдат рекламирани с думи като „Synth“, „Synhtoil“, „Syngrad“ или „синтетично“. Това е забранено.
На опаковките е обозначен и класът на вискозитет по SAE (Society of Automotive Engineers), например SAE 10W-40.
Вискозитетът е един от най-важните физически показатели на всяко смазочно вещество и двигателно масло. Колкото по-висок е вискозитетът, толкова по-гъсто е маслото; колкото е по-нисък – толкова по-течно е.
Първото число, последвано от буквата W (Winter – зима), показва течливостта на маслото при ниски температури – т.е. неговата устойчивост на студ.
Колкото по-малко е това число (например SAE 0W, 5W, 10W и т.н.), толкова по-течно остава маслото при студено време, което улеснява старта на двигателя през зимата и намалява износването при студен старт.
Второто число показва способността на маслото да запазва достатъчна плътност на масления филм при високи температури – т.нар. лятна вискозност.
Колкото е по-високо (SAE 30, 40, 50 и т.н.), толкова по-гъсто остава маслото при 100 °C и толкова по-добре защитава двигателя при екстремни натоварвания.
Комбинацията от тези две числа (напр. SAE 5W-30) показва, че маслото е мултивискозно, т.е. подходящо за целогодишна употреба.
Ако точно същото масло не е налично, какво може да се долее?
Въпреки че темата е доста сложна, общото правило е, че различни масла не бива да се смесват. Ако това е неизбежно, добавяйте масло от същия производител и със същите спецификации (ACEA, API).
Трябва да се знае, че минералните и синтетичните масла обикновено са съвместими.
В краен случай важи правилото, че е по-добре да карате с каквото и да е масло, отколкото без масло. Ако долеете масло с по-ниско качество или грешно, сменете го при първа възможност. Ремонтът на двигателя излиза многократно по-скъпо от смяната дори на най-скъпото масло и филтър.
А ако въобще не знаете какво масло има в двигателя?
Най-напред проверете какви изисквания има за двигателното масло в ръководството на автомобила.
Ако нямате под ръка ръководство, потърсете помощ от специалист или използвайте търсачка за масла (напр. Oil-Finder).
Какви грешки се допускат най-често и какво да избягваме?
Важно е в по-старите автомобили да не се използват най-новите „икономични“ масла. И както вече беше споменато – в краен случай е по-добре да карате с масло, отколкото без масло.
Обобщено, препоръчително е в багажника на автомобила винаги да имате туба с един литър двигателно масло за доливане.
Свържете се с нашия технически екип
За въпроси относно продуктите ни, моля, свържете се с нашия технически екип. Попълнете формуляра за контакт по-долу или се обадете на телефон 0882 05 88 08. Ще се радваме да помогнем!
